Strona 7 z 119

Re: Diody LED w oświetleniu ulicznym - to teraźniejszość

PostNapisane: 14 lutego 2009, 14:10
przez KaszeL
Zatem czekamy na fotki.

Re: Diody LED w oświetleniu ulicznym - to teraźniejszość

PostNapisane: 14 lutego 2009, 21:16
przez lampa123
Ooo :) Fajnie. Ciekawe jak to świeci :D

Re: Diody LED w oświetleniu ulicznym - to teraźniejszość

PostNapisane: 14 lutego 2009, 22:10
przez CDM
Wiem,że na jednej z ulic Kalisza wprowadzono oświetlenie ledowe, jego nateżenie uzaleznione jest od ruchu ulicznego (pomysł już nienowy, aczkolwiek pierwszy raz słyszę, by wykorzystano do tego led-y)

Re: Diody LED w oświetleniu ulicznym - to teraźniejszość

PostNapisane: 15 lutego 2009, 15:39
przez neon44
:shock: :o No proszę :) :) :) Czekamy na fotki

Re: Diody LED w oświetleniu ulicznym - to teraźniejszość

PostNapisane: 27 lutego 2009, 22:49
przez Paweł
Pierwsza LED-owa ulica w Polsce

O diodach świecących LED się mówi, o diodach LED się pisze, ale w polskiej praktyce oświetleniowej nadal pozostają one gadżetem. W sklepach oświetleniowych pojawiły się już wprawdzie pierwsze źródła światła, a może raczej źródełka światła oparte na tej technologii, jednak zawierają one najbardziej prymitywne wersję świecących struktur półprzewodnikowych. W dodatku większość tych lamp to źródła promieniowania barwnego, a nie białego. Mogą być zastosowane jedynie w mieszkaniowym oświetleniu dekoracyjnym lub miejscowym. Dostępne są przede wszystkim niewielkie oprawy oświetlenia dekoracyjnego, a nie użytkowego.

W oświetleniu profesjonalnym diod LED w Polsce jeszcze nie widać. Pojedyncze jaskółki nie czynią tu wiosny. Trzeba jednak pamiętać, że początki są zawsze trudne i tym bardziej trzeba cenić pierwsze udane próby.

Oprawy LED na ulicy Kościuszki w Kaliszu

Taką profesjonalną próbą jest ledowe oświetlenie jednej z ulic w Kaliszu. Nowatorski projekt zrealizowały w grudniu 2008 roku firmy Oświetlenie Uliczne i Drogowe i Przedsiębiorstwo Innowacyjno-Wdrożeniowe „ALFA” z Kalisza przy współpracy Politechniki Łódzkiej. Jest to pierwsza ledowa instalacja oświetleniowego w Polsce. Dotychczas oprawy z diodami LED, zasilane za pomocą fotoogniw i turbin wiatrowych z bateriami akumulatorów, były stosowane na polskich drogach jedynie na niektórych przejściach ulicznych gdzie doprowadzenie energii elektrycznej było utrudnione i wyjątkowo kosztowne.

Modernizację przeprowadzono na trzystu metrowym odcinku ulicy Tadeusza Kościuszki w Kaliszu. Dziewięć istniejących słupów stalowych o wysokości 9 m z z oprawami do wysokoprężnych lamp sodowych o mocy 400 W zamieniono na dziewięć nowych słupów aluminiowych z innowacyjnymi, czteromodułowymi oprawami z diodami typu HBLED znanymi bardziej pod ogólną nazwą Power LED, o mocy 112 W każda.

Obrazek

Czy to się opłaca?

Różnice w poborze energii elektrycznej pomiędzy starym i nowym oświetleniem są duże. Przy czternastogodzinnej pracy dziewięć istniejących wcześniej lamp sodowych 400 W pobierało 50,4 kWh energii elektrycznej na dobę. Nowe oświetlenie w postaci dziewięciu opraw HBLED 112 W pobiera jej dużo mniej, bo 14,11 kWh na dobę. Oszczędności przekraczają zatem 70%. Dodatkowo w oprawach ledowych zastosowano system odłączania dwóch paneli lamp w godzinach nocnych od 00:00 do 6:00, co przekłada się na kolejne oszczędności. Zużycie energii elektrycznej w ciągu doby spada wtedy do 11,08 kWh.

Ulica Kościuszki ma nieregularny charakter. Przyległe pasy do parkowania i pobocza oraz chodniki po obu stronach sprawiają, że jej szerokość waha się 15 m do 19 m. Ulica zakwalifikowana została do grupy sytuacji oświetleniowej B2 i klasy oświetleniowej drogi ME5. Przyległe chodniki do grupy sytuacji oświetleniowej E1 i klasy oświetleniowej drogi S4. Oznacza to, że aby spełnić obecne wymagania nowej normy oświetleniowej, trzeba by do jej oświetlenia zastosować sodowe źródła światła o mocy minimum 150 W. W ciągu doby zużywałyby one 21,0 kWh.

Gdyby podczas projektowania oświetlenie tej ulicy okazało się jednak, że stawia ona nieco większe wymagania co do parametrów oświetleniowych, w technologii LED byłaby możliwość dodania np. jednego modułu 28 W do każdej lampy. Zwiększa to zużycie energii elektrycznej jedynie o 3,52 kWh na dobę. Analogicznie przy stosowaniu lamp sodowych, ze względu na istniejący typoszereg, oznaczałoby to konieczność zwiększenia mocy ze 150 W aż do 250 W. Zużycie energii wzrosłoby aż o 12,6 kWh na dobę.

Obrazek Obrazek

Ledowe oprawy ALFA

Do realizacji innowacyjnego oświetlenia ulicy Kościuszki użyto opraw typu ALFA 4M wyprodukowanych przez Przedsiębiorstwo Innowacyjno – Wdrożeniowe „ALFA” Spółka z o. o. z Kalisza. W oprawach zastosowano cztery panele po 28 diod LED o mocy 1 W każda. Łączna liczba diod w oprawie tego typu wynosi 112. Strumień świetlny oprawy wynosi 8.400 lm.

W ofercie firmy znaleźć można także dwu panelowe oprawy ALFA 2M i ALFA 6M z sześcioma panelami.

Obrazek

Obrazek Obrazek

Źródło: Ligting.pl na podstawie materiałów firmowych

Re: Diody LED w oświetleniu ulicznym - to teraźniejszość

PostNapisane: 27 lutego 2009, 22:58
przez cieszyn
Paweł wrócił!

- masz zaległości, obleć Forum, bedzie co pisać :lol: ;)

Re: Diody LED w oświetleniu ulicznym - to teraźniejszość

PostNapisane: 27 lutego 2009, 23:12
przez KaszeL
No proszę i da się.

Re: Diody LED w oświetleniu ulicznym - to teraźniejszość

PostNapisane: 27 lutego 2009, 23:38
przez Elda
Można otrzymać sporą ilość światła, tylko te oprawy strasznie paskudne - może kwestia gustu.

Re: Diody LED w oświetleniu ulicznym - to teraźniejszość

PostNapisane: 28 lutego 2009, 02:23
przez neon44
LEDy prędzej czy później wykoszą sodówki, tak jak sodówki wyparły już rtęciówki. Przeciwko LEDom nic nie ma ale te oprawy wyglądają jeszcze gorzej niż malaga czy SL100

Re: Diody LED w oświetleniu ulicznym - to teraźniejszość

PostNapisane: 28 lutego 2009, 22:37
przez CDM
Jak na razie światło diodowe mnie nie przekonuje póki co nie wierzę,żeby na szerszą skalę było ono stosowane w oświetleniu ulicznym. Przynajmniej taką mam nadzieję.