Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 5 maja 2017, 23:24

Różne zdjęcia wykonane nowym Canonem, żarówka w SU42:
Obrazek

Oświetlenie czoła słowackiego dwuczłona serii 131:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Jedna z najnowszych bezprzedziałowych jedynek wyprodukowanych przez Cegielskiego:
Obrazek

EN57AKM-1094:
Obrazek

EN57-1392:
Obrazek

111A z oświetleniem LED:
Obrazek

Obrazek

113Alux, wszystkie cztery 113Alux to na obecną chwilę jedyne czynne klasyczne 113A (może jeden full klasyk będzie przywrócony do sprawności na potrzeby pociągów retro), a113Aa to przeróbki jedynek 112A:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 18 maja 2017, 22:58

Gdy u nas stosowano przyciemnianie świateł przez włączenie opornika w szereg z żarówką, w innych państwach czasem stosowano osobne zestawy żarówek, jak choćby w tym duńskim SZT:
https://farm6.static.flickr.com/5060/55 ... cc34_b.jpg

https://farm6.static.flickr.com/5295/55 ... 8973_b.jpg
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 21 maja 2017, 19:14

Pesa Dart ED161:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 29 maja 2017, 22:58

Choć w dość krótkim czasie poznikały prawie wszystkie wagony z oryginalnymi klasycznymi oprawami, to pojedyncze sztuki które na jakiś czas trafiły do krzaków zostały ostatnio poddane naprawom głównym i przywrócone ponownie do ruchu, tak jak ta Bonanza 120A:
Obrazek

Oryginalne oświetlenie zostało jak było, lecz za to pojawiło się parę zmian, jak nowa tapicerka, nowe okna, wyświetlacze zewnętrzne i wewnętrzne, a jeśli był wcześniej nieobecny, to dodatkowo jeszcze piec Webasto zapewniający autonomiczne ogrzewanie zimą.

Również by się wydawało, że jedynymi sprawnymi 113A z oryginalnej serii będą 4 głęboko zmodernizowane 113Alux. Jednakże, na potrzeby Instytucji kultury Parowozowni Wolsztyn wykonano naprawę główną jednej sztuki wagonu barowego 113A z zachowaniem klasycznego wnętrza.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 14 czerwca 2017, 13:16

Obecnie na szlaku można spotkać oba ostatnie zestawy Bhp zwane też Bipą, w niedzielę do Helu jechał zestaw z oprawami żarowymi z kloszami pryzmatycznymi:
Obrazek

Obrazek

W tym roku tak jak w poprzednim też będzie kurs na składzie wagonowym wyruszający z Helu o 19:21, a przyjeżdżający o 21:21 więc oświetlenie będzie trochę używane. Część świetlówek pewnie zdąży paść i będzie można zobaczyć takie widoki.
Obrazek

Swoją drogą to dyskusyjne jest czy źródła w internecie wspominające o szeregowym łączeniu dwóch świetlówek 20W mają rację. Jak widać na powyższym zdjęciu tylko jedna świetlówka jest zdechła, w przypadku połączenia szeregowego awaria jednej świetlówki powinna mieć wpływ na drugą, w szczególności jeśli w zużytej przerwana jest skrętka.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez MRP200 » 14 czerwca 2017, 13:33

W przypadku opraw ze świetlówkami 20 W stosowano jedną przetwornicę na dwie oprawy. Same świetlówki nie do końca były łączone szeregowo. Szeregowo połączone były żarniki, ale tylko z jednej strony układu. W efekcie jak świetlówka była wysunięta z oprawek (np. przez podłożenie złożonej kartki papieru) to zazwyczaj nie następował zapłon obu świetlówek, a tylko lekko się tliły. Mam zresztą taką przetwornicę na dwie świetlówki, więc przy czasie mogę zrobić kilka prób, bo po latach ciężko to sobie wszystko przypomnieć.
MRP200
Moderator
 
Posty: 4279
Zdjęcia: 639
Dołączył(a): 21 września 2009, 07:25
Lokalizacja: PWA / Kostrzyn Wlkp

Postprzez Farel03 » 14 czerwca 2017, 15:35

Potwierdzam. W takiej oprawie w przypadku braku styku jednej z rur świetlówki delikatnie się tła świecą im lekko skrętki oraz przetwornica mocno piszczy
Lepsze jest wrogiem dobrego. Najprostsze rozwiązania są najlepsze
Avatar użytkownika
Farel03
 
Posty: 2297
Dołączył(a): 10 sierpnia 2015, 21:19
Lokalizacja: Kraków

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 14 czerwca 2017, 16:36

Się zgodzę co do tego, tak samo jak skrętka będzie przerwana. Co jeśli jednak jedna z rur będzie zużyta tak, że nie będzie mogło dojść do wyładowania, lecz obie skrętki będą całe? Z tego co dotychczas widziałem to bywało tak, że w Bipie tylko jedna rura na cały człon się nie świeciła, a reszta tak. Bym się spodziewał, że powinno być więcej przypadków nie świecenia parami, lecz w praktyce było inaczej. Może gdyby dało się częściej spotkać Bipę to więcej różnych kombinacji zużycia by się widziało.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez Lampka » 14 czerwca 2017, 22:44

Wydaje mi się, że jednak nie jest tak do końca jak napisał MRP. Tzn chodzi mi o łączenie skrętek. Ostatnio wpadły mi w ręce takie oprawy ze statecznikami Elwro (które z resztą razem z Farelem odpalaliśmy) i skrętki na obu końcach oprawy są podgrzewane. Rzeczywiście - jak jedna skrętka jest przerwana, to obie rury tlą się bardzo słabo i układ piszczy, ale wszystkie skrętki oprócz przerwanej, żarzą się wyraźnie na pomarańczowo (obie w drugiej rurze i sprawna w zużytej rurce). Działanie wygląda tak samo, niezależnie od tego, z której strony oprawy umieści się przerwaną skrętkę. Gdy jedna rurę się wykręciło, wówczas druga tliła się jeszcze słabiej niż przy przerwaniu skrętki w jednej z nich i żarniki nie żarzyły się.
Jeżeli na przerwanej skrętce było dużo emitera to bywa, że rura odpala z opóźnieniem i tak pełną mocą.

Co do działania rur, które mają sprawne elektrody, a nie ma możliwości wygenerowania wyładowania, sprawa jest prosta - tlą się same elektrody ;) A gdy jedna skretka jest przerwana, to tli się jedna tylko. Druga rura zachowuje się jak gdyby tamta była zużyta - świeci słabo i jej skrętki też się żarzą.

Mnie bardziej ciekawi jak to jest, że w tych układach generowane jest wysokie napięcie nawet po przerwaniu skrętki? W układach tranzystorowych stosowanych np. w kompaktach sprawa jest prosta - przerwanie skrętki świetlówki otwiera obwód i nie ma mozliwości wygenerowania wysokiego napięcia na zasadzie rezonansu, bo kondensator jest odłączony. Ciekawi mnie jednak, w jaki sposób tutaj to działa, że po przerwaniu skrętki układ nadal jakkolwiek działa.
Kolekcjoner i poszukiwacz starych opraw i źródeł światła
Avatar użytkownika
Lampka
 
Posty: 6552
Zdjęcia: 14
Dołączył(a): 16 sierpnia 2011, 21:59
Lokalizacja: Gliwice

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 14 czerwca 2017, 22:56

Tu jest schemat przekształtnika STOK:
http://www.zeus.krb.com.pl/?przeglad-ro ... czesc-i,28

Skoro tak wygląda sprawa ze zużytymi rurami, to ciekawe dlaczego wtedy na wagon potrafi nie świecić się jedna rura gdy powinny co najmniej dwie? Ewentualnie jest jeszcze inne wytłumaczenie, w 2016 ciągle przy wieczornych jazdach trafiałem na ten sam zespół z dwóch ostatnich zachowanych (ten oprawami żarowymi z pryzmatycznymi kloszami, drugi zestaw ma płaskie mleczne plafoniery dwupłomienne), może przy przerabianiu oświetlenia z 25W na 20W tylko w tym zestawie wyjątkowo zastosowali osobne przekształtniki dla każdej rury 20W, gdy większość wagonów Bipa z rurami 20W miała łączenie szeregowe? Wtedy w tym zespole oświetlenie będzie się zachowywać inaczej niż w innych sztukach, dlatego jedna rura może być padnięta, a reszta będzie świecić. Część Bip do końca miała rury 25W choć przypuszczam, że i te miały oświetlenie przerobione z centralnej przetwornicy na indywidualne przekształtniki tranzystorowe do świetlówek 25W, w przypadku metrówek wiadomo, że dwóch rur nie można połączyć w szereg.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości