Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 19 grudnia 2017, 20:59

EN57ALd, jednostki z tej serii oraz z bliźniaczej serii EN57ALc są prawdopodobnie pierwszymi modernizacjami z silnikami asynchronicznymi wyposażonymi w oświetlenie full LED, wcześniejsze asynchrony miały oświetlenie mieszane świetlówkowo-ledowe, a oświetlenie full LED to otrzymały tylko wybrane jednostki oporowe (EN57-969 i słoweńskie jamniki):
Obrazek

Obrazek


Obrazek

WC:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 26 grudnia 2017, 14:20

Przeglądając zrobione jesienią zdjęcia zauważyłem, że większość zmodernizowanych byków z serii 201Eo ma układ świateł taki jak opisane wcześniej EN57FPS czyli zarówno górne i dolne światła są zdublowane przez zastosowanie jednocześnie halogenów i LEDów:
Obrazek

Obrazek

Na stronie wykonawcy modernizacji czyli ZNTK Oleśnica, jest zdjęcie z górnymi LEDami załączonymi:
http://zntkolesnica.com.pl/zntk/o-firmi ... 201eo.html
http://zntkolesnica.com.pl/zntk/uploads ... C03623.JPG

Nie wszystkie 201Eo mają taki system świateł, część egzemplarzy ma żarowe czerwone światła końca pociągu i "zwyczajny" górny reflektor halogenowy:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 4 stycznia 2018, 23:59

Oświetlony rurami LED wagon 144A, tryb 1:
Obrazek

Tryb 1/2:
Obrazek

Z jakiegoś powodu brakowało jednego z dwóch LEDów z trzonkiem Ba15d, z tego powodu nic się nie świeciło po włączeniu trybu 0 (drugi LED to oświetlenie awaryjne uruchamiane centralnie):
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Oświetlenie przedsionka wejściowego:
Obrazek

Dodatkowe oczko LED przy szafie elektrycznej:
Obrazek

Korytarz boczny:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 10 stycznia 2018, 23:59

Modernizacja wagonu według projektu typowego dla lat 90-tych, oprawa w przedziale. Przekształtniki starego typu, piszczące przy rozruchu świetlówki. Wagon posiada system redukcji oświetlenia przy zbyt niskim napięciu, gaśnie wtedy jedna ze świetlówek. Zazwyczaj do takiej sytuacji dochodzi przy zasilaniu bateryjnym gdy baterie są zdechłe, lecz miałem okazję zaobserwować zadziałanie tego systemu po przełączeniu się na zasilanie prądnicowe, podczas powolnego rozruchu składu gdy moment przełączenia zasilania nastąpił przy zbyt małych obrotach prądnicy (stałoprądowa PW 114d-03). Później już nie zaobserwowałem takiej sytuacji gdyż każdy kolejny rozruch był dynamiczny więc przy podobnej zwłoce w przełączeniu z baterii na prądnicę, to moment przełączenia następował już przy znacznych obrotach prądnicy:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez MRP200 » 11 stycznia 2018, 10:55

trojmiejski napisał(a):Modernizacja wagonu według projektu typowego dla lat 90-tych, oprawa w przedziale. Przekształtniki starego typu, piszczące przy rozruchu świetlówki. Wagon posiada system redukcji oświetlenia przy zbyt niskim napięciu, gaśnie wtedy jedna ze świetlówek. Zazwyczaj do takiej sytuacji dochodzi przy zasilaniu bateryjnym gdy baterie są zdechłe, lecz miałem okazję zaobserwować zadziałanie tego systemu po przełączeniu się na zasilanie prądnicowe, podczas powolnego rozruchu składu gdy moment przełączenia zasilania nastąpił przy zbyt małych obrotach prądnicy (stałoprądowa PW 114d-03). Później już nie zaobserwowałem takiej sytuacji gdyż każdy kolejny rozruch był dynamiczny więc przy podobnej zwłoce w przełączeniu z baterii na prądnicę, to moment przełączenia następował już przy znacznych obrotach prądnicy:

Takie zjawisko występuje, jeżeli wagon wyposażone jeszcze w typową prądnicę prądu stałego posiada jednocześnie starego typu regulator napięcia w wersji elektromechanicznej (np. AROW lub ARN). W tych regulatorach po załączeniu wyłącznika zwrotnego prądnicy (wyłącznik łączący prądnicę z akumulatorami) w obwód zasilania oświetlenia włączane były dodatkowe rezystory. W ten sposób można było efektywniej wykorzystać prądnicę do ładowania akumulatorów, a jednocześnie ograniczało się nadmierne wahania napięcia w instalacji oświetleniowej (napięcie podczas ładowania baterii może dochodzić do 30 V).
MRP200
Moderator
 
Posty: 4279
Zdjęcia: 639
Dołączył(a): 21 września 2009, 07:25
Lokalizacja: PWA / Kostrzyn Wlkp

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 21 stycznia 2018, 23:59

Oświetlenie EN57 w wersji Feniks w akcji:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 28 stycznia 2018, 22:54

Wnętrze wagonu barowego 113A w wersji oświetlonej oprawami 4x20W:
http://cyfrowa.stacjamuzeum.pl/zasoby/o ... -wars#main

W niektórych Henschelach (nie jestem pewien czy tylko Z1B, czy zarówno Z1B i Z1A) postanowiono wymienić świetlówki 8W na korytarzu na LEDy:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Tak było oryginalnie:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez slaweklampy » 2 lutego 2018, 15:48

Przód Flirta, reflektory diodowe.

Obrazek

Obrazek

trojmiejski napisał(a):Przeglądając zrobione jesienią zdjęcia zauważyłem, że większość zmodernizowanych byków z serii 201Eo ma układ świateł taki jak opisane wcześniej EN57FPS czyli zarówno górne i dolne światła są zdublowane przez zastosowanie jednocześnie halogenów i LEDów:


Podobnie ma lokomotywa Skoda 163.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Spieszmy się zbierać stare lampy i radia, tak szybko odchodzą.
Avatar użytkownika
slaweklampy
 
Posty: 6044
Zdjęcia: 1766
Dołączył(a): 2 września 2009, 06:43
Lokalizacja: Pęplin

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 4 lutego 2018, 04:30

Z dopuszczonych w Polsce lokomotyw produkcji czechosłowackiej to nie tylko tyrystory serii 163 mają taki układ świateł, z elektryków lokomotywy serii 130 tak mają, z diesli seria 754 tak ma:
Obrazek

Obrazek

Egzemplarze dopuszczone w Czechach, lecz niedopuszczone w Polsce mają górny reflektor LEDowy:
http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=21653
Tam normy są inne i oryginalnie stosowano rozwiązanie w którym silne światło zapewniał górny reflektor, a w dolnych reflektorach siedziały słabe żarówki.
Nie tylko w wyposażeniu, lecz i w sposobie używania świateł jest różnica, w Czechach za dnia wystarczy, że są zapalone tylko te dolne słabe żarówki, a górny reflektor nie musi być zawsze włączony, lecz tylko w razie potrzeby. Dobrze to widać na tym filmie, gdzie górne reflektory (dwa reflektory halogenowe obok siebie) są zapalane przed wjazdem do tunelu, a po wyjeździe gaszone:



Dla porównania żarówka z reflektora naszej stonki:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 7 lutego 2018, 23:24

SKM ogłosiła przetargi na naprawy P4 w ramach których wybrane jednostki zostaną poddane pełnej LEDyzacji z wykorzystaniem opraw LED 24V. Przykładowo jeden z tych przetargów zakłada LEDyzację EN57-1107 czyli jednostki która w 2005 miała przeprowadzoną naprawę główną w ramach której oświetlenie zmieniono na oparte na świetlówkach 30W zasilanych z indywidualnych przekształtników. Inny przetarg zbiorczo obejmuje P4 z LEDyzacją dla jednostek EN71-035, 040 oraz EN57-1052, 1115, 1122, 1738, 1757 (w tym przetargu jest jeszcze uwzględniona EN71-047 lecz ona wyjątkowo ma zachować oryginalne oświetlenie główne, jedynie w maszynach drzwiowych będą nowe lampki LED oświetlające wejścia). 035, 1115, 1122, 1757 są charakterystyczne z powodu posiadania opraw samoróbek w kanarówach przebudowanych podczas poprzedniej P4. 1052 zaś również ma przebudowane kanarówy, lecz zamiast samoróbek zastosowano nowe oprawy na świetlówki PL zasilane 110V DC. Reszta oświetlenia to oryginalne oprawy na świetlówki 25W, lecz w tej jednostce, jako jedynej w taborze SKM, klasyczne oprawy są zasilane przez statyczną przetwornicę oświetleniową 110V -> 220V 500Hz zamiast przez wirową (co jest zauważalne, gdyż się nie psuje i świetlówki świecą stabilnie, przy wirowych często regulatory napięcia są rozwalone i świetlówki drżą). Póki jeszcze te jednostki nie zostały odstawione, uwieczniłem ich obecny stan, EN71-035:
Obrazek

EN57-1122:
Obrazek

EN57-1052:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość