Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 22 października 2018, 18:29

W oryginale to całe czoło było inne (pośrodku było dodatkowe przejście umożliwiające dostanie się do podłączonej drugiej jednostki lub dedykowanego wagonu doczepnego w czasie jazdy), reflektory były zupełnie inne, oświetlenie wewnętrzne też, tak samo jak wiele pozostałych detali.
Tu widać SN52 w oryginalnej konfiguracji z dolnymi reflektorami nie będącymi garnkami i górnym światłem, prawdopodobnie czerwonym, oznaczającym według już nieaktualnych przepisów koniec pociągu w przypadku jazdy wagonu motorowego luzem:
http://forum.modelarstwo.info/attachmen ... pg.452783/

Tu jest sporo innych zdjęć:
http://forum.modelarstwo.info/threads/sn52.34183/
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 1 listopada 2018, 00:07

Film na którym widać wnętrze węgierskiej jednostki trochę innej od SN52 lecz jednak spokrewnionej, jeśli oryginalne oprawy w SN52 były takie jak tutaj to wtedy pierwotnie żarówki były gołe:



http://www.mavnosztalgia.hu/hu/galeria/291
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 5 listopada 2018, 15:44

Miałem okazję jechać EN71-047 po rewizji w ZNTK MM, ta jednostka wyjątkowo nie została poddana ledyzacji, lecz mimo zachowania oryginalnych opraw to odnoszę wrażenie, że w ramach rewizji przynajmniej w jednym z członów silnikowych zmieniono przetwornicę oświetleniową z wirowej na statyczną. By potwierdzić muszę trafić na tę jednostkę jeszcze raz. Mam teorię, że tę przetwornicę mogli przełożyć z EN57-1052, tamta jednostka miała taką przetwornicę i do tego w tym samym czasie co 047 poszła na rewizję z ledyzacją.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez MRP200 » 11 listopada 2018, 20:51

Oświetlenie czoła parowozu OL 49/59
Obrazek

oraz tendra
Obrazek
Fotki wykonano podczas przejazdu pociągu okolicznościowego na trasie Poznań - Wągrowiec - Gołańcz + trasa powrotna.
MRP200
Moderator
 
Posty: 4279
Zdjęcia: 639
Dołączył(a): 21 września 2009, 07:25
Lokalizacja: PWA / Kostrzyn Wlkp

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 17 listopada 2018, 02:52

Choć nadal nie zweryfikowałem czy EN71-047 faktycznie ma przetwornicę oświetleniową statyczną czy pogłoski to sugerujące były błędnymi pozorami, to w zamian mam aktualizację odnośnie EN57-1052 która wcześniej taką przetwornicę posiadała. Ostatnio wspominałem, że 1052 została wysłana na P4 z ledyzacją. W środę przypadkowo trafiłem na tę jednostkę już po rewizji więc trafiła się okazja uwiecznić nowe oświetlenie w akcji. P4 wykonał ASO Mieczkowski więc standard modernizacji zbliżony do EN57-1757. W momencie robienia zdjęć tylko część oświetlenia była załączona. W klasycznych EN57 domyślnie oświetlenie świeci na pełnej mocy, a regulacja z świeceniem 1/3 opraw jest wyłącznie automatyczna w przypadku zaniku ładowania, maszynista nie może celowo załączyć tylko 1/3 opraw niezależnie od kwestii ładowania. W nowoczesnym taborze są duże możliwości regulacji ręcznie. Nie wiem jak jest teraz w 1052, nie wiem czy w przypadku nowego oświetlenia jest możliwość ręcznej regulacji czy może jednak regulacja jest automatyczna, lecz zwarł się któryś ze styczników i jednostka jeździła ze zmniejszonym oświetleniem cały czas mimo, że przetwornica główna ładowała baterie.
Obrazek

Obrazek

EDIT:
Sprawdziłem oba człony silnikowe 047, w obu jest przetwornica oświetleniowa wirowa czyli moje przypuszczenia były błędne.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 22 listopada 2018, 21:47

Kolejna zledyzowana jednostka czyli EN71-040 po ZNTK MM:
Obrazek

Po raz pierwszy zastosowano mieszane rozwiązanie z LEDami ~3500K w przedziałach i LEDami 5500K w przedsionkach dla ich wyróżnienia, wcześniejsze modernizacje miały LEDy jednej barwy (razem z lub z wyjątkiem dodatkowych LEDów w maszynach drzwiowych oświetlających wejście plus ewentualnie WC):
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Widać też jak poszczególne moderny między sobą się różnią. Pierwsza zledyzowana SKM czyli EN57-969 po ZNTK MM ma LEDy 5500K (w tym egzemplarzu w przedsionkach wyjątkowo zastosowano słabsze oprawy), LEDy w maszynach drzwiowych na sztywno wpięte do głównego oświetlenia, niezmienione małe WC z plafonierą żarową faktycznie mającą wkręconą żarówę (przy czym choć brak u mnie materiału fotograficznego konkretnie pokazującego WC sprzed modernizacji to mam wrażenie, że była tam oprawa świetlówkowa czyli plafoniera zamiast być cały czas to tak jakby tam wróciła po przerwie). Partia EN57-1107, 1120 i EN71-038 z ZNTK MM ma LEDy 5500K (wszystkie oprawy głównego oświetlenia identyczne, w tym te z przedsionków), te w maszynach drzwiowych są zasilane niezależnie i świecą tylko przy aktywnym otwieraniu drzwi przyciskiem, także za dnia, zaś kabiny WC wymieniono na nowe, duże, przystosowane do niepełnosprawnych. EN71-040 po ZNTK MM ma jak przedstawiłem powyżej mieszankę LEDów, zasilanie LEDów w maszynach drzwiowych niezależne, WC pozostawiono małe. EN57-1052 i 1757 zaś robił ASO Mieczkowski, LEDy zamiast w osobnych oprawach są we wspólnej linii świetlnej, sztywne podpięcie LEDów z maszyn drzwiowych do głównego, małe WC. Ogólnie też w 969 diody mają lekki fioletowy zafarb i niektóre już zaczynają padać gdy diody w innych jednostkach dają znacznie bardziej naturalne światło.
Do tego 969 ma regulację oświetlenia automatyczną, domyślnie świeci wszystko, a część opraw jest wyłączana jedynie automatycznie w przypadku zaniku zasilania w sieci. W przypadku 1052 wygląda na to, że maszynista może ręcznie regulować ustawienie światła (o ile poprzednio przedstawiony widok tylko części załączonego oświetlenia nie był efektem zapieczonego stycznika). Oczywiście dodatkowo automatyczna regulacja też występuje i przełączanie między trybem 1/3, a pełnym jest bezpośrednie (dla kontrastu w 969 oświetlenie całkowicie gaśnie na chwilę zanim zostanie zmieniony tryb) jest w przypadku reszty to nie wiem, aczkolwiek dotychczas widywałem jedynie oświetlenie na full.

EDIT:
Jechałem EN71-038, przy zaniku zasilania oświetlenie gaśnie na chwilę, tak jak w 969. Jest jednak zauważalna pewna różnica, przy zasilaniu bateryjnym nie ma takiego zjawiska, że gaszona jest połowa lub 2/3 opraw, wszystkie oprawy świecą, aczkolwiek diody są wtedy trochę przyciemniane.
Ostatnio edytowano 7 stycznia 2019, 09:58 przez trojmiejski, łącznie edytowano 2 razy
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 26 listopada 2018, 22:43

Film o sprawdzaniu poszczególnych instalacji w użytkowanym przez Koleje Rosyjskie wagonie produkcji NRD. W kontekście oświetlenia w pierwszej minucie filmu jest pokazane jak testować sprawność oświetlenia i widoczny jest zapłon świetlówki. Ten wagon ma oświetlenie świetlówkowe zasilane z centralnej przetwornicy wirowej 220V 400Hz o czym świadczy napis na tablicy умформер będący przekształceniem niemieckiego słowa umformer oznaczającego właśnie przetwornicę:



W Rosji są też wagony z przetwornicami 425Hz, a produkowane przez HCP i eksportowane do ZSRR wagony 904A (obecnie historia) miały przetwornicę produkcji węgierskiej wytwarzającą 220V 100Hz (oryginalnie pierwsza seria miała pierwsze wyprodukowane w Polsce przekształtniki tranzystorowe indywidualne, ale okazały się być wadliwe i później stosowano przetwornicę wirową)

Awaria oświetlenia w wagonie metra tożsamym z wagonami 81 używanymi w Warszawie, widać przy okazji, że świetlówki mają podgrzewanie elektrod i prawdopodobnie są połączone szeregowo:



Swoją drogą nikt chyba wcześniej nie wiedział o tym, że wagony metra serii 81 mają oświetlenie zasilane centralnie 220V 400Hz. W jednej obudowie znajduje się dwuczęściowa przetwornica statyczna o oznaczeniu БПСН wytwarzająca 80V DC z sieciowego 750V oraz wytwarzająca 220V 400Hz z pokładowego 80V. O ile na pierwszą informację można natrafić na krajowych stronach o tyle z drugą informacją spotkałem się w źródłach rosyjskich. Film na którym słychać charakterystyczne brzmienie tej przetwornicy:



Dla zainteresowanych schemat przetwornicy:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 20 grudnia 2018, 20:09

Broszura informacyjna NRDowskiego zakładu oświetleniowego produkującego oprawy oświetleniowe do wagonów kolejowych:
http://www.deutschefotothek.de/document ... 000574_001
Wymienione są tam oprawy 2x20W, 2x25W, 1x20W i 1x25W na zasilanie 180V 50Hz dopasowane do norm PKP czyli zaprojektowane z myślą o zainstalowaniu w wagonach eksportowanych z NRD do nas. Nie jest wymienione w jakich konkretnie wagonach zostały zastosowane lecz z dużym prawdopodobieństwem takie oprawy były w wagonach sypialnych Görlitz 67 i innych starszych wagonach. Takie oświetlenie również było w wagonach z 1967 eksportowanych z NRD do Czechosłowacji więc takie domysły mają sens. Przypuszczam, że wagony z lat 70-tych już miały 25W i 20W na indywidualnych przekształtnikach, lecz pewności nie mam.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 26 grudnia 2018, 18:21

Austriacki wagon Bmz (2 klasa):
Obrazek

Obrazek

W jednym z przedziałów była zdechła świetlówka która ledwo bździła:
Obrazek

Zbliżonej konstrukcji wagon ABmz (oryginalnie był w posiadaniu Austriaków, obecnie należy do Czechów), jest to wagon z 4 przedziałami 1 klasy i 6 przedziałami 2 klasy, poszczególne części oddzielają dodatkowe drzwi:
Obrazek

Inna wersja Bmz z drzwiami obrotowo-składanymi, oświetlenie przedsionka, korytarza bocznego i przedziałów jest takie samo jak w Bmz z pierwszych zdjęć:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 5 stycznia 2019, 17:07

Jeden z nielicznych już klasyków innych niż EN57 posiadających gołe rury czyli wagon bagażowo-przedziałowy 609A:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Na szczęście grubasy były:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości