Linia kolejowa nr 131 Chorzów Batory – Tczew czyli popularna węglówka jest jedną z najbardziej istotnych dla ruchu towarowego linii kolejowych w Polsce. Jest to najdłuższa linia w Polsce, łączy ona południe z północą i jest kluczowa w transporcie węgla do portów. W wielu miejscach łączy się z innymi liniami kolejowymi i na niektórych odcinkach prócz ruchu towarowego jest też duży ruch pasażerski, przykładowo Tczew-Inowrocław. Jednakże na niektórych odcinkach ruch pasażerski jest znikomy lub nie ma go wcale ze względu na fakt, że okolice tych odcinków w dużej mierze są niezabudowane, więc podróżnych jest zbyt mało żeby przewoźnikom opłacało się uruchamiać dodatkowe pociągi. Odcinki od K do M obejmujące stacje od Zduńskiej Woli Karsznice do Inowrocławia Rąbinka są przykładem takich odcinków. LK 131 na początku odcinka M tuż za Ponętowem krzyżuje się z linią E20 i wybrane TLKi po wyjechaniu z Kutna na tej łącznicy skręcają z E20 na 131, po czym poruszają się węglówką na północ w kierunku Inowrocławia, zatrzymując się po drodze jedynie w Babiaku. Na południe od łącznicy czyli od Ponętowa do Zduńskiej Woli Karsznice nie ma obecnie ruchu pasażerskiego, choć jeszcze niedawno czasem się zdarzało, że były tamtędy prowadzone objazdy.
Ten wątek będzie służył do przedstawienia oświetlenia infrastruktury kolejowej między stacją Zduńska Wola Karsznice, a Inowrocław Rąbinek. Zachowana klasyka rtęciowa jest dość specyficzna jak na kolej, można trafić na ORZ-2 i dwulampowe oprawy typu OUR 2x250 lub ORZ-3. Na chwilę obecną na własnych zdjęciach uchwyciłem jedynie stację Ponętów, lecz może kiedyś odwiedzę inne stacje na których również zachowała się klasyka.
Wjeżdżając autem na plac przed dworcem uwagę zwraca duet klasyków:
Widok bliżej na dwulampowce:
ET42 jadąca w kierunku południowym, będzie przejeżdżać przez Zduńską Wolę Karsznice, zaś właśnie tam znajduje się szopa macierzysta tej serii:
Jako bonus filmy z przejazdów poszczególnymi odcinkami zarejestrowane przez różnych miłośników kolei, tutaj fragment trasy od Inowrocławia Rąbinka (38:40) do posterunku odgałęźnego Borysławice (1:23:30, warto zwrócić uwagę na dwulampowca na elewacji), za którym pociąg z którego było robione nagranie skręca łącznicą na linię E20 i jedzie dalej do Kutna:
Ten dwulampowiec na elewacji jest też widoczny tutaj:
Objazdowy kurs z Ponętowa do Zduńskiej Woli Karsznice, po wyjeździe z Konina ten pociąg planowo jechał przez Barłogi, po czym zamiast jechać dalej prosto E20 do Kutna, to na łącznicy za Barłogami skręcił do Ponętowa i dalej jechał węglówką:
Jako, że autor filmu w opisie do niego umieścił link do swojego bloga gdzie dokładniej opisał sytuację z objazdem, to tutaj też wrzucam ten link:
http://danluk501.blogspot.com/2014/06/p ... -wola.html
Wracając na północ, archiwalny już film ze stacji w Zaryniu na którym widać klasyki rtęciowe w akcji. Rtęciowy punkt na elewacji to OURW, zaś dalej w tle widać słabsze punkty rtęciowe, są to OUR 2x250: