Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 6 lipca 2020, 22:23

Choć już udało mnie się dorwać 120A po pełnej LEDyzacji, wpierw wrzucę świeże zdjęcia egzemplarza który nadal ma grubasy T12. Jest to wariant z LEDami w skrajnych przedsionkach, widać kontrast między dzienną barwą świetlówek, a ciepłą LEDów:
Obrazek

Jeden z grubasów już długo nie poświeci:
Obrazek

Obrazek

Porównanie pieczątek świetlówek Piła z różnych roczników:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 9 lipca 2020, 19:28

Dla porównania wagon full LED. Muszę przyznać, że te rury dają radę. Pod względem lumenów jest to zamiennik grubasów mniej więcej 1:1, barwa jest sensowna bez dziwnych fioletowych odcieni, w porównaniu do T12 te LEDy są niebieskawe gdy grubasy mają zielonkawy odcień:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Przedsionek wejściowy:
Obrazek

Obrazek

Zaskoczony jestem kompleksowością zmian gdyż wstawili LEDy też do lampek podświetlających stopnie wejściowe:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 22 lipca 2020, 19:26

Czeski wagon z fabryki Bautzena o oznaczeniu A149 czyli jedynka, większość elementów jest taka jak w dwójce B249, ale są elementy unikatowe, jak choćby indywidualne lampki do czytania. Napotkany egzemplarz jako oświetlenie główne przedziału miał dwie świetlówki 25W czyli takiej jak w EN57:
Obrazek

Lampki do czytania:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Korytarz:
Obrazek

Umywalnia:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 19 sierpnia 2020, 22:18

Niemiecka mleczna żarówka Riva 24V 40W jako sygnał końca pociągu w wagonie Bautzen84:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Francuska Piła 36W w przedsionku wejściowym z windami dla niepełnosprawnych w wagonie 157Aa (w Polsce jedna z niewielu serii mająca świetlówki 36W w przedsionkach, tak poza tym to pamiętam na chwilę obecną różne moderny EN57, ryflaki SKPL i sprowadzone z Niemczech SZT serii SN84 oraz SZT serii 628):
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 27 sierpnia 2020, 23:17

Film wyjaśniający pewne rzeczy odnoszące się do tematu który kiedyś poruszyłem i poniżej cytuję. Jak ktoś zna język niemiecki to może posłuchać o stosowanych w wagonach zachodnioniemieckich falownikach rtęciowych przetwarzających 24V DC na 220V 100Hz. Ja akurat ten język znam dość mocno średnio, ale z warstwy wizualnej filmu wynika jedna rzecz co do której miałem wątpliwości. Otóż zastanawiałem się czy stosowano w oprawach zapłonniki bimetalowe i się okazuje, że nie. Za grzanie elektrod odpowiadał transformator grzewczy czyli rozwiązanie znane z różnych pradawnych lądowych układów bezzapłonnikowych:



trojmiejski napisał(a):Wspominany był fakt stosowania w pojazdach Made in GDR przetwornic oświetleniowych 220V 500Hz i faktu skopiowania rozwiązań przy opracowywaniu przetwornicy dla EW55 i EN57. Dotychczas nie był jednak poruszany temat podobnych rozwiązań stosowanych w RFN. Kilka istotnych szczegółów było odmiennych, po pierwsze stosowano przetwornice wytwarzające 220V 100Hz zamiast 500Hz. Inną różnicą było to, że choć typowe przetwornice silnik DC-alternator też się zdarzały, to w RFN stosowano także tzw. turbo invertery. Takie urządzenia zasadniczo działały podobnie jak mechaniczne choppery zwane też wibratorami, różnica polegała na tym, że styki nie pracowały jak elektryczny dzwonek, lecz były zamocowane na rotorze i zamiast fizycznego kontaktu prąd przepływał przez wyładowanie w rtęci którą komora rotora była wypełniona. Impulsy DC o naprzemiennym kierunku były konwertowane na AC przez transformator. O turbo inverterach można przeczytać po angielsku tutaj:
http://www.sma-australia.com.au/partner ... upply.html

Po niemiecku tutaj:
https://de.wikipedia.org/wiki/Turbowechselrichter

Różnych serii pojazdów z instalacją 220V 100Hz było wiele, odwiedzające Polskę w pociągach turystycznych z Niemiec wagony Am, ABm, Bm itd... właśnie są przykładem wagonów z taką instalacją. Wagon 2 klasy (Bm) jest opisany dokładnie tutaj na stronach 9 i 10:
http://www.lokmalanders.de/media/b4eeb3 ... fffff0.pdf

Własne zdjęcia wagonu Bm:
Obrazek

Obrazek

Jeśli podać inne konkretne przykłady na podstawie literatury to można wymienić też wagony 4yg z przetwornicą wirową lub turbo inverterem, ze świetlówkami 20W, 25W lub 40W (w oprawach z dławikiem i kondem) zależnie od podserii:
http://www.eisenbahn-harzvorland.de/yg- ... _umbau.htm

Schematy instalacji prądnic 24V przy wózkach:
http://www.drehscheibe-online.de/foren/ ... 31,8037509

Wagon pocztowy:
http://braunschweig-philatelie.de/downl ... gen_bs.pdf
http://www.bahnpark-augsburg.de/fileadm ... 8_Info.pdf

Szynobus z oświetleniem 25W w którym przetwornica wirowa była uszkodzona i został podłączony turbo inverter:
http://www.vt209.de/page/8/

Wagony monachijskiego metra:
http://www.muenchner-u-bahn.net/ubahnnetz/technika.htm

Tu zaś toczyła się dyskusja w kontekście imitacji zachowania się świetlówek w modelu klasycznego wagonu:
http://www.1zu160.net/scripte/forum/for ... ?id=771753
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 16 września 2020, 20:07

Na poprzedniej stronie odwołałem się do starych zdjęć druciarsko zledyzowanego 111A. Rzecz polega na tym, że nie tylko my wpadliśmy na pomysł takiego druciarstwa, Czesi w niektórych egzemplarzach swoich Bautzenów B249 (jako, że w pakiecie wymienili obicia siedzeń i dodali gniazdka do laptopów to wymyślili na to określenie humanizovaný) przerobili oświetlenie w bardzo podobny sposób, a nawet widać, że oczka LEDowe prawdopodobnie brali z tego samego źródła. W porównaniu do wcześniejszego oświetlenia świetlówkowego jest ciemniej i same oczka różnią się między sobą, niektóre walą zielenią jak wydojone rtęciówki. Egzemplarz z serii oryginalnie mającej dwie metrowe świetlówki 25W w osobnych oprawach:
Obrazek

Jak w oryginałach świetlówkowych w trybie 0 świeciła się żarówka tak tu po prostu świeci się jedno oczko LEDowe z sześciu:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Korytarz:
Obrazek

Umywalnia:
Obrazek

Przedsionek wejściowy:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez famabud » 17 września 2020, 19:09

Jak ktoś lubi mocne CRI50 albo słabe 60 i klimat lamp rtęciowych, to jest to wagon dla niego :roll: ;)
Light is life
Avatar użytkownika
famabud
 
Posty: 9296
Zdjęcia: 1074
Dołączył(a): 3 listopada 2009, 17:25
Lokalizacja: Lublin

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 26 października 2020, 21:28

Świeży film z pokazaniem wnętrza pociągu rządowego Gierka, widać klasyczne oprawy wagonowe z zachowanymi kloszami:

Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 26 listopada 2020, 15:02

Wagon 111A-20 z Pesy z połową rur LEDowych wyłączoną:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Zrobiony kilka lat wcześniej 168A z Newagu:
Obrazek

Obrazek

Jako powrót do dawnych czasów, dwa stare filmy z Bipami które zachowały świetlówki 25W, rozpoznawalne po ciepłobiałej barwie:




Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 30 stycznia 2021, 01:57

EN71-045 czyli najlepiej wykonana modernizacja kibla wśród taboru SKM. Zainstalowane w trakcie modernizacji w Newagu w 2009 nowe oprawy otrzymały komplet świetlówek 865 daylight, obecnie niektóre już wymieniono, lecz nadal w zdecydowanej większości świecą fabryczne daylighty:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Dla porównania EN57-1786 czyli późniejsza modernizacja wykonana przez ZNTK Mińsk-Mazowiecki, tutaj zastosowany klasyczne świetlówki 840:
Obrazek

Co ciekawe w przedsionkach za linią świetlną kryją się zainstalowane na stałe taśmy LEDowe:
Obrazek

141A-20, nowa modernizacja z Pesy. Koncepcja wagonu dość odmienna od tego co dotychczas można było spotkać na szlakach. Jest to wagon zawierający zarówno miejsca 2 klasy i miejsca 1 klasy przy czym 2 klasa jest bezprzedziałowa, a 1 klasa to trzy klasyczne przedziały. Część bezprzedziałowa jest oświetlona rurami LEDowymi w oprawach Famor jak wagony 111A-20 choć w tamtych wagonach wszystkie rury odpowiadają długością świetlówkom 36W, a tu jest mieszanka gdzie prócz takich są jeszcze rury ledowe o długości świetlówek 18W. Przedziały mają takie oprawy jak 141A-10 z płynną zmianą jasności przy zmianie trybów. Przedsionki i korytarz boczny to również oprawy ze zintegrowanymi diodami.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Korytarz boczny przy przedziałach:
Obrazek

Przedział:
Obrazek

Obrazek

Duża ciekawostka, archiwalny film z uruchamiania przedwojennej jednostki S-Bahn Berlin przerobionej na oświetlenie świetlówkowe, w 0:36 widać, że świetlówki mrugają typowo dla klasycznego układu z zapłonnikiem co na kolei zdarza się bardzo rzadko:

Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości