Przez mleczną szybkę trudno mi stwierdzić co to, do tego jeszcze była do Pendolina kolejka i nie było zbyt dużo czasu na przyglądanie się.
Z diodami w roli zamienników żarówek jestem w stanie się pogodzić, jako oświetlenie głównego przedziału powinny być świetlówki, w odpowiednio dużej ilości te świetlówki nie muszą mieć dużej mocy by było jasno, tutaj przykład EN57 Kolei Mazowieckich w którym zmodernizowano oświetlenie świetlówkowe na nowoczesne, jak widać jest jasno:
![Obrazek](http://fotki.lighting-gallery.pl/images/trojmiejski/2014-01-31/89274.jpeg)
Diody jak najbardziej pasują w miejscu żarówek do czytania, które w takiej formie w jakiej są w polskich wagonach nie spełniają swojej roli mimo soczewki skupiającej światło, takie osobne żarówki w starych wagonach (wagony 112A i 140A czyli pierwszej klasy starego standardu UIC Y i wagony obu klas nowszego standardu UIC Z z lat 90-tych) można włączyć lub wyłączyć osobnym przyciskiem gdy oświetlenie ogólnie jest załączone w centralnej szafie, a ustawieniem światła głównego w przedziale jest ustawienie 0 czyli wyłączone świetlówki z jedynie świecącymi dwoma żarówkami przy oprawie, tutaj pokazane te żarówki w akcji w przedziale wagonu 144A:
![Obrazek](http://fotki.lighting-gallery.pl/images/trojmiejski/2014-01-31/89277.jpeg)
Plus korytarz:
![Obrazek](http://fotki.lighting-gallery.pl/images/trojmiejski/2014-01-31/89275.jpeg)
![Obrazek](http://fotki.lighting-gallery.pl/images/trojmiejski/2014-01-31/89276.jpeg)
Tu wyłączone w wagonie 112A:
![Obrazek](http://fotki.lighting-gallery.pl/images/trojmiejski/2014-01-31/89278.jpeg)
Reszta oświetlenia tego wagonu:
![Obrazek](http://fotki.lighting-gallery.pl/images/trojmiejski/2014-01-31/89279.jpeg)
![Obrazek](http://fotki.lighting-gallery.pl/images/trojmiejski/2014-01-31/89280.jpeg)
![Obrazek](http://fotki.lighting-gallery.pl/images/trojmiejski/2014-01-31/89281.jpeg)
![Obrazek](http://fotki.lighting-gallery.pl/images/trojmiejski/2014-01-31/89282.jpeg)
Inna sztuka tego typu:
![Obrazek](http://fotki.lighting-gallery.pl/images/trojmiejski/2014-01-31/89283.jpeg)
Część starych wagonów polskiej produkcji ma ustawienia światła w przedziale 0, 1/2 i 1, a część tylko 0 i 1, dobrze, że wszystkie, a przynajmniej te roczniki nadal jeżdżące i do spotkania mają oprawy 2x40W/36W, przedstawione na poprzedniej stronie Henschele mają oprawy 2x20W/18W i ustawienia 0 i 1, a niezmodernizowane XB z fabryki w Görlitz miały oprawy 1x40W/36W (wszystkie obecnie w ruchu XB w Polsce są zmodernizowane, a Polacy w modernizacjach zawsze zmieniają oświetlenie przedziałów na 2x40W/36W):
![Obrazek](http://fotki.lighting-gallery.pl/images/trojmiejski/2014-01-31/89284.jpeg)
![Obrazek](http://fotki.lighting-gallery.pl/images/trojmiejski/2014-01-31/89285.jpeg)
111A lub 112A, polskie wagony UIC Y zależnie od rocznika i miejsca produkcji (Pafawag we Wrocławiu lub HCP w Poznaniu) różniły się szczegółami, choćby różniły się wykończeniem sufitu w korytarzu:
![Obrazek](http://fotki.lighting-gallery.pl/images/trojmiejski/2014-01-31/89286.jpeg)
111Au należący do Przewozów Regionalnych
![Obrazek](http://fotki.lighting-gallery.pl/images/trojmiejski/2014-01-31/89287.jpeg)
Kiedyś wszystkie wagony w Polsce miały prócz przedziału WC także osobną umywalnię, w większości wagonów zostały zlikwidowane, w PKP IC jedynie kuszetki 110Ac mają je nadal zachowane, w Przewozach Regionalnych na szczęście trochę zwykłych dwójek (pewnie także i jedynek choć nie miałem okazji ich widzieć) nadal je ma:
![Obrazek](http://fotki.lighting-gallery.pl/images/trojmiejski/2014-01-31/89288.jpeg)
Plafoniera dwupłomienna w takim przedziale
![Obrazek](http://fotki.lighting-gallery.pl/images/trojmiejski/2014-01-31/89289.jpeg)
![Obrazek](http://fotki.lighting-gallery.pl/images/trojmiejski/2014-01-31/89290.jpeg)
![Obrazek](http://fotki.lighting-gallery.pl/images/trojmiejski/2014-01-31/89291.jpeg)
![Obrazek](http://fotki.lighting-gallery.pl/images/trojmiejski/2014-01-31/89292.jpeg)
![Obrazek](http://fotki.lighting-gallery.pl/images/trojmiejski/2014-01-31/89293.jpeg)
![Obrazek](http://fotki.lighting-gallery.pl/images/trojmiejski/2014-01-31/89294.jpeg)